B&B TALTİF VE MOTİVASYON SİSTEMİ- Yatay Organizasyondan Dikey Motivasyona Giden Yol
Günümüzün profesyonel iş dünyasında başarı; yalnızca ne başardığımızla değil, aynı zamanda nasıl başardığımızla da tanımlanmaya başlandı. Yani, çalışanların başarısı; sadece iş gerekliliklerini yerine getirmeleriyle değil, aynı zamanda şirket içi iş birliğini teşvik etmelerine, bilgi paylaşımını artırmalarına ve çevrelerine örnek teşkil etmelerine de bağlı hale geldi. Dolayısıyla; çalışan başarısını ortaya çıkarmak için yapılan; "çalışanların olumlu davranışlarının kabul görülmesi, takdir edilmesi ve ödüllendirilmesi" gibi davranışların önemi de yadsınamaz derecede arttı. Bu durum; güçlü bir işyeri kültürü oluştururken; birçok firmanın da motivasyon, takdir ve ödüllendirme sistemleri üzerinde durması için farklı proje ve uygulamalar geliştirmesine de katkı sağladı.
Günümüzde, dünya çapında birçok büyük şirket, bu tarz projeleri hayata geçirerek çalışan bağlılığını ve motivasyonunu arttırmayı hedefliyor. Microsoft'un MVP programı, Amazon'un AWS Heroes programı ve Google'ın Google Developer Experts (GDE) programı bunun ilk ve en önemli örneklerinden bazıları. Çalışanlar, bu programlar sayesinde yalnızca bireysel başarıları için değerlendirilip ödüllendirilmekle kalmıyor, aynı zamanda şirketin değerlerini benimseyen ve bunları dış dünyaya yansıtan rol modeller haline geliyor. Bu alanda yapılan akademik çalışmalar da, bu girişimlerin çalışan bağlılığını, motivasyonunu ve şirket içi etkileşimi artırarak, işyeri kültürünü pozitif yönde etkilediğini göstermektedir.
BBX’in Oluşumu
Yatay bir organizasyon yapısında; çalışanların şirket ve iş süreçlerine etkisi, unvanlar veya hiyerarşik rollerle her zaman yansıtılmayabilir. Özellikle hızla gelişen teknoloji ve bilişim sektörlerinde bazı çalışanların, teknik bilgi ve katkılarının ötesinde göstermiş olduğu bu tutum ve davranışlar, ölçeklerle ölçümlenemeyip gözden kaçabilmektedir. Bilişim Bilgisayar olarak bizi harekete geçiren en önemli etkenlerden biri de bu oldu. Bu kapsamda; çalışanlarımızın sadece ne yaptığıyla değil, aynı zamanda nasıl yaptığıyla da ilgilenebileceğimiz bir sistem oluşturmak istedik. Kurum içinden gelen geri bildirimlerle geliştirilen bu yaklaşımın temel amacı, görünmez liderliği görünür kılmak, kalıcı bir takdir kültürü oluşturmak ve çalışanlarımızı motive etmekti.
“BBX” olarak adlandırdığımız bu sistemi; şirket değerlerimiz ve kurum kültürümüzü de işin işine katarak, uzun araştırma ve literatür taraması sonrasında şekillendirip; üç temel sac ayağı üzerine inşa ettik.
Build (İnşa Et): Sürekli yeni şeyler yaratma ruhumuz
Boost (Yükselt): Kendimizi ve ekibimizi sürekli geliştirme anlayışımız
eXcel (Mükemmel Ol): Kalite ve mükemmellik standartlarımız
Amacımız kapsayıcı bir sistem yaratmaktı. Bu nedenle, pozisyon yerine etiketleri katkı türüne göre gruplandırdık:
Öncüler-Mükemmellik Kategorisi
Değişimi başlatan, ilham veren ve rol model olan çalışanları öne çıkarır.
Uzmanlık-Ustalık Kategorisi
Bilgi ve deneyimini paylaşarak ekibe yön veren, yüksek uzmanlık sergileyen çalışanları öne çıkarır.
Değerler Kategorisi
Şirket değerlerini yaşatan, uyumu güçlendiren ve ekip bağlarını kuvvetlendiren çalışanları öne çıkarır.
Bu Süreç Nasıl Gelişti?
Şirket değerlerimizi ve çalışma kültürümüzü en iyi şekilde yansıtacağını düşündüğümüz 3 ana etiket kategorisini belirledikten sonra; kategori bazlı çalışmalara başladık ve bu kapsamda üzerinde ilk durduğumuz kategorimiz; iletişim ve ilişkilere odaklanması nedeniyle “Değerler Kategorisi” oldu. Değerler kategorisinin bizim için ne anlam ifade ettiğini belirledikten sonra; bu kategori bazında; yapılan araştırmalara, mitolojik kavramlara göz gezdirdik, yapay zekadan da yararlanarak; bu kategori nezdindeki etiketlerimizi belirledik.
Belirlediğimiz ilk etiketimizle birlikte “BBX- Taltif ve Motivasyon Sistemi” olarak adlandırdığımız etiket sistemimizi geliştirmeye ve ilk etiketimizi duyurmaya karar verdik. “Unifier” olarak adlandırıp, tanıtımını yaptığımız ilk etiketimiz; şirket içindeki ekipler arasında bağlantı kuran, ilham veren, çevresindekilerin gelişimine katkıda bulunan, şirket değerlerini yaşatan ve yansıtan çalışanları görünür kılmak adına tasarlandı. Unifier, baştan sona davranış ve değerler temelli bir etiket olarak geliştirildi. Böylece, yalnızca bireysel başarıyı değil, işyeri kültürünü de göz önünde bulunduran bir takdir sisteminin parçası oldu.

Unifier, kelime anlamıyla “birleştirici” demek olsa da bu kavram bizim için çok daha fazlasını ifade etmektedir. Bilişim Bilgisayar için Unifier, şirket prensiplerini davranışlarında somutlaştıran kişidir. Bu kişiler, işleri hallederler, çevrelerindeki gerginliği azaltırlar ve güveni artırırlar. Özetle, görünmez bir motivasyon kaynağı haline gelir, görevleri tamamlar ve çevresel dengeyi korurlar.
Etiket sloganımızı tam da bu sebeple "Always in Touch" olarak belirledik: her zaman bağlı, her zaman temas halinde.
Unifier’ ın Matematiği Nasıl İşledi?
Unifier etiket ismini belirledikten sonra, bu işin matematiği üzerine çalışılmış; böylece Unifier etiketi, yalnızca duygusal bir minnettarlık hediyesi olmaktan ziyade, çok katmanlı, veri odaklı bir değerlendirme sürecinin sonucunda oluşan, adil bir sistemin; ilk ürünü olarak ortaya çıkartılmıştır.

Bu kapsamda; Unifier’ın matematiğini belirlerken, şirket içerisindeki tüm çalışanların sürece dahil edilip, etiketi ve süreci özümsemeleri için şirket içerisinde yapılan anketlerle bilgi toplanmaya başlanmış, yetkinlik değerlendirme çalışmalarımız da işin içine katılmış, değerlendirme sonuçlarında çıkan adayların görüşlerine de başvurularak; Unifier adil bir matematiğe oturtulmuş ve sahibini bu şekilde bulmuştur.
Unifier Etiket Sahibi: Fatih Alıcı
9 aylık süren bu uzun ve detaylı çalışmanın sonucunda; bu yılın ve bu sistemin ilk etiketinin sahibi “Fatih Alıcı” olmuştur! Fatih Alıcı: şirketin "her zaman iletişim halinde olma" felsefesini benimseyen, farklı bölümleri birleştiren ve takım ruhunu güçlendiren, birleştirici bir güç olarak, bu etiketi almaya hak kazanmıştır. Bilişim Bilgisayar şirket etkinliğimizde, tüm çalışanlarımızla "BBX Taltif ve Motivasyon Sistemi Sürecimiz" paylaşılarak; Fatih Bey'e Unifier etiketi takdim edilmiştir.

Fatih Bey'in stratejisi; teknik yeterliliğin yanı sıra iyi enerji, empati ve iletişim yeteneklerinin de etkisiyle gelişen bir liderliği örneklemektedir. Özellikle karmaşık süreçlerde, farklı ekipleri ortak bir amaç etrafında bir araya getirebilen, sorunlara çözüm odaklı yaklaşabilen ve şirket içi ilişkilerde güven köprüsü kurabilen Fatih Bey’e bu etiketin sağladığı içsel motivasyonun yanı sıra, dışsal motivasyon olarak da CES 2026/2027 fuarına katılma hakkı verilerek, firmamızı uluslararası alanda temsil etme fırsatı da verilmiştir.
Sıradaki Etiket Sahibi Kim Olacak?
BBX sisteminin ilk etiketini Fatih Bey’e vererek ilk adımı atmış olduk. Şimdi ise sırada yeni etiketimiz, yeni sahibini bekliyor olacak. Unutmayalım ki şirket içerisinde atılan her küçük adım, büyük değişimlerin öncüsü olabilir. Fatih Alıcı’yı bir kez daha tebrik ediyor ve CES yolculuğunda başarılar diliyoruz. Sıradaki etiketi kimin alacağını görmek için ise sabırsızlanıyoruz! 😊